For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

شناسائی خودکار پالتکارهای معیوب با استفاده از پردازش ديجيتالي تصوير

در واحد گندله سازي مجتمع فولاد مبارکه براي خشک کردن گندله ها از 260 عدد پالتکار به صورت نقاله ای استفاده مي شود. پالتکار ها محفظه هاي مکعب مستطيلي توخالي بزرگي هستند که بر روي شاسی هر یک از آنها 360 عدد گريت بار در 4 ردیف 90 تائی قرار گرفته است.گريت بارها از جنس كربن نسوز مي باشند و در برابر درجه حرارت بالا مقاوم هستند. در ابتداي فرايند، برروي پالتکار ها گندله هاي خشك ريخته مي شود و سپس بر روي آنها گندله هاي خيس ريخته مي شوند (اگر گندله هاي خيس مستقيماً بر روي پالتکار ها قرار گيرند آسيب ديده و تغيير شكل می دهند و ممكن است از بين گريت بارها عبور كنند.) سپس پالتکار ها طي چرخه اي وارد كوره شده و در اثر حرارت بالا گندله ها خشك مي شوند. در انتهاي كوره فرايند cooling انجام شده و گندله ها آماده استفاده مي شوند. گريت بارها ممکن است در اثر دماي بسيار بالاي محيط و همچنين فشار و ضربه اي که بر اثر ريختن گندله ها بر روي آنها وارد مي شود، آسيب ببينند و براي آنها مشکلاتي بروز کند که عبارتند از:

  • فاصله افتادن بين گريت بارها (فاصله بين گريت بارها به حدي برسد که گندله ها از بين آنها عبور کنند.)
  • تغيير شکل دادن گريت بارها (تورفتگي، بالازدگي، شكستگي) که باعث عبور گندله ها مي شود.
  • افتادن يك يا چند گريت بار از روی پالتکار

از طرفی در اثر فشار وارده بر سطح پالتکار، به تدریج پالتکارها دچار خمش می شوند که وجود این خمش ها نیز می تواند فرآیند فوق را با مشکل همراه سازد. اگر میزان خمش به حدود 15 میلی متر برسد باید پالتکار از خط خارج شده و در تعمیرگاه شاسی آن را پشت و رو نمود. اگر میزان خمش از 25 میلی متر تجاوز نماید پالتکار باید برای تعمیرات اساسی و انجام عملیات حرارتی به تعمیرگاه عودت داده شود.

در دوسوی پالتکارها دیواره هائی از جنس کربن نسوز تعبیه شده که مانع از ریختن گندله از کناره های پالتکارها می شود. در حالت عادی این دیواره ها که از چندین قطعه کنار یکدیگر تشکیل شده اند در یک راستا قرار داشته و دیواره ای صاف و بدون انحنا را تشکیل داده اند. اما به مرور زمان این دیواره ها نیز معیوب شده و برخی از قسمت های تشکیل دهنده دیواره از راستای اصلی خود خارج می شوند به نحوی که ممکن است در داخل کوره به دیواره های کوره برخورد نمایند.

بروز اين مشکلات ايجاب مي کند تا ناظري انساني همواره در محل پالتکارها حضور داشته و با مشاهده مشكلات احتمالي مساله را گزارش نمايد تا مسئولين مربوطه نسبت به توقف خط توليد و رفع مشکل پدید آمده اقدام نمايند. اما به دليل وجود گرما و سروصداي زياد محيط و نیز آلودگي شديد محيط كه ناشي از وجود گازهاي خطرناك و پودر سنگ آهن می باشد از يك طرف و از طرف ديگر دقت پايين و خستگي ناظر انساني، نیاز به استفاده از سيستم مکانيزه احساس مي گردد.

چنین سیستم اتوماتیکی قادر است خرابی های گریت بارها، میزان خمش در شاسی پالتکار و نیز غیر همراستائی در بخش های تشکیل دهنده دیواره پالتکار را بدون نیاز به اپراتور و نیروی انسانی نظارت کننده تشخیص داده و گزارش نماید. فن آوری غالب در این سیستم، پردازش دیجیتال تصویر مبتنی بر الگوریتم های تهیه شده توسط تیم اجرائی پروژه است ولی احتمال استفاده از فن آوری های دیگر نظیر فاصله سنجی لیزری به منظور دست یابی به نتایج دقیق و افزایش سرعت عملکرد سیستم وجود خواهد داشت.    

Projects with Industry

تحت نظارت وف ایرانی