For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

استفاده از سيگنال صوتي در اثر دمش اكسيژن در كنورتورهای فولاد سازی ذوب آهن اصفهان جهت تعيين ارتفاع سرباره

در هنگام دمش  اكسيژن به داخل كنورتر، سرباره موجود روي سطح فولاد شروع به بالا آمدن مي نمايد. چنانچه اين سرباره به دهانه كنورتر برسد پاشش سرباره به خارج از كنورتر شروع مي شود كه بسته به ميزان پاشش ميتواند خسارات و مشكلاتي به همراه داشته باشد. به عنوان مثال مي توان آسيب رسيدن به تجهيزات اطراف، كثيف شدن ريلهاي زير كنورتر و چسبيدن سرباره به دهانه كنورتر را نام برد. براي رفع هر يك از اشكالهاي به وجود آمده بايد مقداري وقت صرف شود كه مي تواند بر روند توليد تاثير گذار باشد و در مواردي مي تواند باعث به وجود آمدن حوادث فردي وتجهيزاتي نيز گردد.

در طرح تحقیقاتی هدف پيش بيني بالا آمدن بيش از حد سرباره در حين دمش كنورتر، با استفاده از تغييرات ايجاد شده در دامنه و فركانس صداي ناشي از دمش اكسيژن در كنورتر  مي باشد. اين تغييرات صدا به خاطر ايجاد تلاطم و تغيير ارتفاع سرباره ايجاد مي شود كه بايدتوسط تكنيك هاي پردازش سيگنالهاي صوتي تشخيص داده شود.

 برای اجراي اين طرح تحقيقاتي ابتدا از كنورترهاي 130 تني در بخش فولادسازي ذوب آهن اصفهان، صداهاي ايجاد شده در خلال عمل تزريق اكسيژن به داخل كنورتر مورد نظر را اخذ نموده و سپس با استفاده از تكنيكهاي پردازش ديجيتالي صوت، انرژي سيگنال­هاي صوتي محاسبه و به کمک تبديل موجک نويززدايي شدند. در ادامه با استفاده از ماشين بردار پشتيبان به طبقه بندي داده­ها پرداخته وتوسط آن ، داده­ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و زمان پاشش سرباره با دقت و سرعت مناسب تخمين زده شد

Projects with Industry

تحت نظارت وف ایرانی