For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

ارائه يك روش سريع و دقيق براي تعيين اتوماتيك دانه بندي گندله با استفاده از تكنيك هاي پردازش ديجيتال تصوير

ددر ناحيه گندله سازي مجتمع فولاد مباركه، گندله ها در ديسك هاي گردان تشكيل شده و به تدريج به دانه بندي دلخواه مي رسند. در انتهاي فرآيند ساخت، گندله هاي تشكيل شده از لبه هاي ديسك بيرون ريخته و براي انجام عمليات پخت به سمت كوره منتقل مي شوند. بر اساس گزارشات كارشناسان مجتمع، قطر گندله هاي تشكيل شده در ديسك هاي گردان يكسان نبوده و در رنج نسبتاً وسيعي تغيير مي كنند. اگر قطر گندله ها از 9 ميلي متر كمتر باشد، گندله ريز قلمداد مي شود و اگر اين قطر از 16 ميلي متر بيشتر شود، گندله بيش از حد درشت خواهد بود. به اين ترتيب بسيار مطلوب خواهد بود كه قطر گندله ها بين 9 تا 16 ميلي متر كنترل گردد تا به بهترين دانه بندي براي گندله ها برسيم. دانه بندي مناسب باعث مي شود كه فرآيند پخت گندله ها نيز به خوبي صورت گيرد و حداقل مصرف انرژي را در كوره هاي پخت گندله داشته باشيم.

در حال حاضر، اندازه گيري قطر گندله ها به صورت دستي و با نمونه برداري از محصول ديسك هاي مختلف صورت مي گيرد به اين صورت كه اپراتورها با استفاده از الك هائي با قطر سوراخ هاي متفاوت و متناسب با دانه بندي هاي ريز، متوسط و درشت براي گندله ها آنها را الك كرده و درصد هر كدام از گروه هاي سه گانه فوق را در يك فرآيند نمونه برداري از محصول ديسك مشخص نموده و گزارش مي دهند.  اين فرآيند علاوه بر زمان بر بودن تنها در مقاطع خاص زماني قابل انجام است و اطلاعات دقيقي از وضعيت ديسك و دانه بندي گندله هاي توليد شده در هرلحظه از زمان بدست نمي دهد.  به عبارت ديگر، اندازه گيري بلادرنگ قطر گندله ها در روش اندازه گيري دستي هرگز ميسر نخواهد بود.

هدف از اجراي اين طرح پژوهشي، ارائه يك روش سريع، دقيق و بلادرنگ براي اندازه گيري قطر گندله ها در ديسك هاي گردان مي باشد. براي اجراي اين طرح، در مرحله اول كه موضوع پروپوزال فعلي مي باشد، با استفاده از يك دوربين ديجيتال مناسب تصاوير گندله ها در ديسك هاي گردان و در تناژ معمول و متداول ديسك ها (حدود 180 تا 230 تن بر ساعت) اخذ شده و در يك بانك اطلاعاتي درون حافظه رايانه ثبت مي گردد. در مرحله بعد، تصاوير اخذ شده با استفاده از تكنيك هاي پردازش تصاوير ديجيتال و به كمك الگوريتم هائي كه توسط تيم مجري طرح پيشنهاد مي گردند مورد پردازش قرار گرفته و تصوير تك تك گندله هاي مجزا و قابل رويت در تصوير اخذ شده از يك فريم از تصوير فوق جداسازي مي شوند. 

با اجراي طرح فوق، عمليات پيش-پردازش تصوير به منظور ارتقاء كيفيت تصاوير اوليه و حذف نويزهاي احتمالي از آن و نيز جداسازي گندله ها در تصوير به صورت اتوماتيك انجام شده و نمودار ميله اي فوق براي هر تصوير ترسيم خواهد شد. همچنين اطلاعات بدست آمده از نمودار ميله اي فوق، شامل تعداد گندله هاي ريز، متوسط و درشت در هر تصوير به همراه تاريخ و ساعت اخذ تصوير و شماره ديسك مربوطه در يك فايل Exel ذخيره شده و به اين ترتيب نرم افزار تهيه شده قابليت توليد گزارش هاي روزانه يا هفتگي را خواهد داشت. در طراحي اين نرم افزارها همواره توجه ما به فاز هاي بعدي پروژه و بلادرنگ نمودن نتايج آن معطوف خواهد بود و بر اين اساس سعي خواهيم كرد با استفاده از روش هاي بهينه در طراحي و اجراي الگوريتم هاي پردازش تصوير، به حداقل زمان لازم براي انجام پردازش ها و حصول نتايج نهائي دست يابيم. همچنين به منظور Validate كردن خروجي نرم افزار آناليز تصويري، امكان مقايسه نتايج بدست آمده از آناليز اتوماتيك تصويري با نتايج دستي كه توسط اپراتور و با نمونه برداري از گندله هاي توليد شده در همان ديسك و  به طور همزمان با تصويربرداري انجام شده است فراهم گشته و نشان داده خواهد شد كه اختلاف احتمالي موجود بين نتايج روش آناليز تصويري و روش سنتي دستي منطقي خواهد بود.  

Projects with Industry

تحت نظارت وف ایرانی